Błotniak stawowy

I jak się okazuje na tym malutkim kilkunastohektarowym skrawku ziemi gniazduje błotniak stawowy!!! I ludzie mu nie przeszkadzają!

Ten latający lekki drapieżnik o rozpiętości skrzydeł przeszło 1m jest pod ścisłą ochroną gatunkową i na dodatek wymaga ochrony czynnej! To znaczy takiej, że jak mu coś będzie zagrażało, to można za pozwoleniem ministra, to zagrożenie eliminować. Kurczę, ale super! Znaczy się super, że taki błotniak tutaj sobie mieszka, a nie, że można coś eliminować :)

Skąd to wiem? Zbałamuciłam pewnego, poleconego przez naukowców, ornitologa :) przyjechał, polukał przez lornetkę, pochodził i tak mi właśnie podpowiedział :) W sumie to do końca nie wiem, czy przez lornetkę patrzył, bo jeździł sam, ale taki mam w głowie stereotyp, że jak ornitolog to z lornetką:) A o samym błotniaku to mi powiedział już wcześniej, jak mu przez telefon tłumaczyłam co widziałam. Ale wizyta, mam nadzieję, że te przypuszczenia potwierdziła.

Nie raz widziałam, jak błotniak z szuwar wylatywał. Tyle, że nie wiedziałam, że to błotniak. Nawet próbowałam mu portret zrobić, ale aparat fotograficzny mam dla idiotów, wobec czego, jako laik fotografii zdjęcia zrobić nigdy mi się nie udało. A jak ogladałam w internecie zdjęcia ptaków drapieżnych w locie (czułam, że to drapieżnik :)), to jakoś większość do siebie podobnych było :) A teraz jak spoglądam na zdjęcia błotniaka w internecie, to już wyraźne widzę, że to on! I tak to właśnie wychodzi, że człowiek uczy się całe życie :) Ot, na przykład o błotniaku stawowym i jego krewnych, i jak skrzydła ptaków drapieżnych rozpoznawać. 

Jest to ptak polujący na małe ssaki i ptaki. Nie pogardzi też jajkami. Są zazwyczaj samotnikami i zamieszkują podmokłe zarośnięte trzciną i wierzbami obszary śródpolne. Jakie to szczęście, że wybrał sobie „moje” bagno na swój dom :) Mam w ręku kolejny argument na to, że moje dziwne zachowanie w kierunku rozwoju tego miejsca ma sens.

Odsyłam Was do ogladąnia błotniaka do wujka google, bo jak wspomniałam, mi się zdjęcia nie udało zrobić. Żadnego takiego, co by go dobrze widać było. A jest on piękny!!!!

2 thoughts on “Błotniak stawowy

Skomentuj

